Logo Save your Date
Brigitte van der Wielen

brigitte@saveyourdate.nl

06-22893484

Instagram
Pinterest
Trouwen in het buitenland

Wat is een ceremoniemeester?

Een ceremoniemeester, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is een ceremoniemeester en wat doet een ceremoniemeester precies?

Als je gaat trouwen heb je vaak al een beeld in gedachte hoe deze dag eruit moet komen zien. Je begint met organiseren en de dag krijgt steeds meer vorm. Het is belangrijk dat als jullie bruiloft is aangebroken die dag ook precies verloopt zoals jullie in gedachte hebben. Om dit vlekkeloos te laten verlopen heb je een ceremoniemeester nodig.

Een ceremoniemeester staat eigenlijk de hele dag in het teken van jullie! Hij of zij zorgt er voor dat alles volgens planning verloopt, alle spullen klaar staan, de leveranciers ontvangt en helpt waar nodig.

Wat regelen ceremoniemeesters?

Een ceremoniemeester regelt eigenlijk alles rondom de bruiloft denk aan;

*Het bruidspaar bijstaan in de voorbereidingen waar nodig.

*Het draaiboek maken en bijhouden, zodat alles op tijd verloopt.

*Aanspreekpunt voor de gasten. Zorgen dat iedereen op de juiste stoel zit tijdens de ceremonie & diner en bij staan als er zich problemen voor doen.

*Aanspreekpunt voor de leveranciers. Hij of zij ontvangt de leveranciers, staan ze bij zodat ze weten waar ze moeten zijn en eventuele vragen beantwoorden.

*Ceremoniemeesterbrief maken. Hierin vermeld je alle extra info die niet op de kaart vermeld hoeven te worden.

*Indien gewenst de RSVP’s bijhouden voor het bruidspaar

*Bedenk vooraf dus goed wie je vraagt voor deze taak, de nodige organisatie skills zijn wel vereist bij deze job!

Wie maak je ceremoniemeester?

Plannen, organiseren, perfectionist, timemanagement en goed kunnen improviseren zijn allemaal skills die een goede ceremoniemeester moet hebben. Kijk dus ook goed wie je voor deze functie vraagt.

Uiteraard adviseer ik om een professionele ceremoniemeester in te huren. Gezien de taken die hier boven staan heeft de persoon die deze taak toebedeelt krijgt veel te regelen en kan minder genieten van de bruiloft. Je wilt immers niet dat hij of zij tijdens de ceremonie moet gaan checken of de taart op tijd geleverd is šŸ™‚

Willen jullie wel graag vrienden of familie vragen? Wat ik ook vaak doe is dat ik degene ben die op de dag al het organisatorische gedeelte op me neem en zorg dat alles in goede banen verloopt en de persoon die dicht bij jullie staat voor de leuke dingen ceremoniemeester is. Hij of zij kan een verrassing voor jullie bedenken samen met de gasten, het vrijgezellenfeest organiseren en de speeches/ stukjes regelen.

Kortom; een belangrijke baan op een bruiloft!

Hopelijk heb je nu een beter beeld gekregen over wat een ceremoniemeester is en hij of zij doet. Heb je hier vragen over of wil je graag kennis met mij maken om te kijken wat ik voor jullie kan betekenen? Stuur me dan een berichtje, lijkt me leuk om samen met jullie over te brainstormen!

Liefs Brigitte